Телескопите – любопитните очи на човечеството, през които гледаме небесния спектакъл на планетите

Космосът и небесните тела винаги са вълнували съзнанието на човечеството. Колкото и красиво да ни изглежда звездното небе, то все пак крие не малки опасности, а те често са продиктувани от изострените геополитически отношения тук, на земята. Представете си, че астероид попадне върху враждуващи зони на земята. Той може да се изтълкува като вражеско нападение, а оттам да последва и отговор с ядрения арсенал на противника. Подобен конфликт едва не се разрази през 2013 г., когато астероид удари Земята близо до руския град Челябинск.

Телескопите

Опасност от такъв характер е описана като хипотеза във филма от 80-е год. на миналия в. „Космос“ на легендарния американски астроном Карл Сейгън. Творбата е вдъхновила стотици млади хора по цял свят, които казват, че Сейгън е променил мирогледа им и е събудил интерес към науката за цял живот. Сред българските учени от БАН, повлияни силно от идеите на американския астроном, е д-р Пенчо Маркишки. Според него теоретичните познания за планетите са важни, но много по-полезно е, да можеш на практика да откриваш съзвездията, когато погледнеш към небето. Спомня си, че освен от звездите, бил привлечен от оптиката и сглобил първия си телескоп с подръчни средства. Преди 40 години в България не е имало разнообразие от фабрични уреди за наблюдение. Първите си любителски наблюдения д-р Маркишки направил от лещи за очила и диапроектори, с които тогава са се прожектирали филмчета за деца. Днес науката много е напреднала, а един добър бинокъл за астрономически наблюдения струва около 100 лв.

В момента в България има няколко астрономически обсерватории, които са се превърнали в истинска атракция за туристите през лятото. Във Варна, Смолян, Димитровград и Кърджали, редом с научните наблюдения, се провеждат и беседи за любители. Целта е да се популяризира астрономията, като се правят прожекции в планетариумите, със симулация на различни космически явления – казва д-р Пенчо Маркишки.

Телескопите

Най-известната – обсерваторията в Рожен беше открита през март 1981 г., когато се честваха 1300 год. от основаването на Българската държава. По този повод бяха открити и други важни обекти в страната. От тогава, до днес, всяка ясна нощ на Рожен и в обсерваториите в Белгорадчик се работи.

Телескопите

Наблюдават се галактики и много далечни обекти. В България има традиция да се работи по т.нар. променливи звезди, което изисква наблюдения в продължение на години и обобщаване на резултатите, събирани дълго време чрез статистика. Промените на звездите и на техния блясък се дължи на различни процеси, ставащи на тяхната повърхност. Наша основна задача е изследването на такъв клас звезди, а при тези обекти откритията не стават отведнъж, както може би много хора си представят.

Телескопите