Этот сайт использует файлы cookie. Продолжая пользоваться данным сайтом, Вы соглашаетесь на использование ваших файлов cookie.

Креативността се превръща в залог за успех в българското образование

Креативността се превръща в залог за успех в българското образование

Въпреки схващането, че образованието у нас предлага методи от минало време, българското предучилищно и училищно образование се развиват бързо. Само за 2 години отвориха врати 294 иновативни училища в 103 населени места, 90 общини и 28 области. По малко от 10 на сто от тях са частни, общо 266 са държавните и общинските. Иновациите се раждат навсякъде. С тези думи заместник министърът на образованието Деница Сачева откри конференцията, посветена на креативното образование, която се проведе в София. Форумът бе организиран от Факултета по науки за образованието и изкуствата (ФНОИ) на СУ „Св. Климент Охридски“. Там прозвучаха и думите на известния визионер и педагог сър Кен Робинсън, според когото е дошло време креативността в образованието да се изравни по важност с грамотността. Именно от нея ще зависи успехът на всеки от нас в бъдеще. Всички участници в конференцията изразиха убеждение, че е назрял моментът за промяна в традиционните методи и форми на преподаване, тъй като днешните деца ще работят и живеят в по-различен свят утре. Те със сигурност ще трябва да практикуват по няколко различни професии, да живеят в няколко различни държави, може би на няколко континента, а монотонният и механичен труд ще е поверен на роботите. Тогава на преден план ще излезе креативността на човека във всеки един аспект.

Според зам.-министър Сачева, новите тенденции се забелязват навсякъде и в момента тече процес на промяна в образователните системи по цял свят, като в основата на промяната стои креативното образование. Системите се пренастройват да дават не само знания и умения, а и за да изграждат компетентностите на XXI век. Сред тях са креативност, дигитални умения, медийна грамотност, гражданска чувствителност и т. н. – посочи тя.

Такъв пример за успешно прилагане на креативност в образованието е курсът на Марта Григорова за изучаване на английски език към Центъра по класическа сугестопедия „Вихровения“. Учебният материал е специално съобразен за майки с бебета, благодарение на оригиналната образователна система, наречена сугестопедия.Тя е създадена е от известния българския учен, психиатър и педагог проф. д-р Георги Лозанов и развита от екип изследователи и преподаватели в ръководения от него Институт по сугестология в периода 1966-1991г. Призната е като иновативен метод от ЮНЕСКО още през1978 година. Самата аз съм сертифициран сугестопедагог от 2013 г. Това е много добър метод, който дава отлични резултати – казва Марта Григорова и допълва:

С майките провеждаме много весел и забавен час, като в началото те правят своето първо представяне на тема „Моето семейство“. Всяка има задачата да се представи с артистичния си талант, което е част от метода ни на преподаване. Самите деца също възприемат периферно езика чрез игри, песни, музика и всичко, което предлагат занятията в сугестопедичния ни център. При използването на сугестопедични форми на преподаване е важна личността на преподавателя и това как той успява да въздейства върху учениците. Като цяло атмосферата на работа е спокойна. Учещите по метода получават постоянно обратна връзка за своите постижения. В такава среда, в която няма стрес и напрежение, се вижда как учениците много бързо добиват увереност в способността си да изучават и използват чуждия език с лекота. Винаги в образованието има място за дигитални технологии, но нашият метод изцяло разчита на личната връзка между хората.

За сугестопедагога е изключително важно знанието да се предава лично – от преподавателя към учениците и те да си взаимодействат. Получава се нещо като химия, която обединява позитивната нагласа с желанието и ентусиазма за работа. А ролята на преподавателя е да поддържа високо това ниво на позитивна енергия.Заедно с курса за майки отскоро започнахме да провеждаме т. нар. „музикална приказка“. При нашите срещи заедно четем приказки на фона на много хубава класическа музика, изпълнена на живо на пиано и цигулка – казва Марта и продължава:

Сугестопедията е всеобхватен метод. При него учебният процес допринася не само за изучаването на чужди езици или друг учебен материал, но и за цялостното израстване и удовлетвореността на курсистите. В основата на метода стои позитивната и подкрепяща среда. Аз съм преподавала и по традиционния метод в училище, но винаги съм знаела, че има нещо повече, нещо отвъд стандартите. В преподаването трябва да има позитивна нагласа и топло отношение към всеки. / БНР

Поделиться:
Читайте
новости:
Телеграмм Яндекс Дзен Вайбер Google Новости Яндекс Новости Фейсбук Твиттер Вконтакте Одноклассники
 

Добавете коментар

Все комментарии пользователей, размещаемые на сайте, являются постмодерируемыми. Это означает, что администратор читает сообщения после их размещения на ресурсе, и имеет право удалить их без каких-либо дополнительных объяснений. Запрещается писать комментарии только БОЛЬШИМИ или latinskimi буквами.