Этот сайт использует файлы cookie. Продолжая пользоваться данным сайтом, Вы соглашаетесь на использование ваших файлов cookie.

Байко Байков: В туризма не можем да разчитаме само на геополитическата ситуация

Байко Байковснимка: dnevnik.bgБайко Байков

Министерството на туризма се похвали с рекорден летен сезон, а прогнозите му са, че за цялата година ще се окаже, че туристите са били повече от самите българи. Междувременно страната изпадна в политическа криза, която ще постави не един сектор в икономиката в безвремие. Това оставя ли нерешени важни въпроси за бранша, ще успее ли България да запази добрия резултат и през следващата година? По тези и други въпроси разговаряме с Байко Байков, председател на управителния съвет на Асоциацията на българските туроператори и туристически агенции.

Политическата криза, в която България навлезе, оставя ли нерешени съществени въпроси за бранша?

- Към момента като че ли тази ситуация не създава проблеми. Ако приемем, че тази корекция с финансирането на националната туристическа реклама (в проектобюджета 2017, който още не е одобрен на второ четене, са заложени с 30% повече пари за реклама догодина - бел. ред.) бъде гласувана в новия бюджет. Ако не бъде гласувана, това определено ще бъде проблем.

С 30% завишаване на парите за реклама е предвидено. Това ще реши ли съществени въпроси?

- Несъмнено това е стъпка в правилната посока. Защото в момента е дефицитно финансирането на националната реклама. При този бюджет се надявам, че може да се приложат по-ефективни формати за реклама на страната.

Остават ли спешни въпроси за решаване, които са в риск?

- По отношение на оперативните дейност едва ли. Не считаме, че това може да повлияе в такава степен, че да попречи на предстоящия зимен сезон и на летния след това. Това, от което хронично страда нашият туризъм, е националният маркетинг. И именно в тази посока са всички действия на браншовите организации с цел да убедят институциите с отношение по въпроса да направят съответните корекции, че да стигнем до приемливо ниво. Аз не казвам, че и с тази корекция достигаме до приемливо ниво, но това е стъпка в тази посока.

От години страната не може да намери подходящо лого и в момента се прави пореден опит за това...

- Логото ни е най-малкият проблем. Говорим за присъствие като визия на страната в популярните издания, които не са свързани с туристическия бизнес, маркетинг, насочен към професионалистите, които да припознаят страната като европейска дестинация, предлагаща качествен туристически продукт в различни сегменти, и маркетинг към крайни клиенти, които също да припознаят страната като европейска дестинация, особено в контекста на изключително големия ръст на директни линии, които бяха открити през тази есен и предстои да се разширят поне с 20 нови дестинации, които дават много възможности за българския туризъм.

За вашия бранш видимо ли е вече това присъствие на чужди туристи по линия на новите самолетни линии с евтини билети до София?

- Да и това е много важно за българския туризъм, защото става дума за ключови за него дестинации, откъдето идва основният поток от туристи. Говорим за Германия, Великобритания, Испания, Италия. Това неизменно води до повишаване на туристическия интерес и нашият национален маркетинг трябва да бъде адаптиран към тези възможности.

Кои са основните пазари, на които трябва да се наблегне с маркетинга през следващата година?

- Тези, които току-що споменах. Пазарите, в които има възможност с минимални усилия да достигнем до интереса на туристите и те да имат реалната възможност да потребяват нашия туристически продукт. Трябва да допълним и балканските пазари. Да се удължат сезоните – това също трябва да бъде във фокуса на нашия маркетинг, който до момента се случва по изключение, и то основно с туристи от Турция и Румъния. Ние трябва да добавим Сърбия, Македония и Гърция, защото туристите оттам са изключително важни по отношение на потребяването на туристически услуги извън пиковите месеци, а от друга страна, те са и достатъчно многобройни.

Споделяте ли изключително позитивната оценка на ресорното министерство за изминалия летен сезон?

- Като цяло оценката е положителна. Сезонът е силен. Не трябва да забравяме, че това е в резултат и на геополитическата ситуация. В този смисъл ние не трябва да се уповаваме само на подобни фактори, а трябва да търсим развитие оттук нататък. След като имаме налице този туристически поток, как да го задържим, как да превърнем тези пазари в устойчиви, които генерират ръст към България, както и да се стремим към това тези пазари, на които загубихме позиции, да ги възстановим.

Заради събитията в Турция сякаш много българи това лято отбягваха тази дестинация. В каква степен това бе проблем?

- Този пазар все още не е възстановен за изходящия туризъм от България, въпреки че вече има конкретен интерес. Той е по-интересен от гледна точка тези туристи какво избират и накъде се насочват. Много е важно да се отбележи, че значителна част от туристите, особено тези, които пътуват в България – над 90%, се организират самостоятелно. В този смисъл те не могат да бъдат повлияни пряко от конкретен туристически маркетинг. За пътуванията извън страната може би 25-30% от туристите ползват услугите на туроператори и това най-често е насочено към пътувания в съседните страни. В този смисъл българите, които през последните години са пътували за Турция за почивка или екскурзия, в по-голямата си част сами организират програмата си и тяхното решение е по-скоро повлияно от фактори, свързани с репутация на самата дестинация, и на второ място с препоръки на близки и приятели. Така националната политика има значение за вътрешния туризъм, но тя като че ли остава на втори план, защото повечето от туристите не избраха за своята почивка курорти в страната.

Руско-турските отношения, които не са все още съвсем изгладени, как се отразяват на българския туризъм?

- Отношенията между Русия и Турция засягат изходящия туризъм от Турция, от която през последните години видяхме голям ръст тук. А на руския пазар решенията са под влияние на колебанията на руската валута, които имат пряко отношение към покупателната възможност на руските туристи. В този смисъл не очакваме ръст от Русия. Ще се радваме да задържим ситуацията такава, каквато е. Основният ръст ще бъде от европейските пазари, от Германия, от Великобритания, да се надяваме и от балканските страни - Сърбия, Македония, Гърция, да развият още повече този пазар. Така че очакваме силен зимен сезон. / Дневник

Поделиться:
Читайте
новости:
Телеграмм Яндекс Дзен Вайбер Google Новости Яндекс Новости Фейсбук Твиттер Вконтакте Одноклассники