Космонавти откриха детската смяна „Космосът и ние“ в „Камчия“

Българските космонавти Георги Иванов и Александър Александров и унгарският им колега Берталан Фаркаш са в „Камчия“ за провеждането на детската лагерна смяна „Космосът и ние“, която тържествено бе открита днес. В нея участват деца от България, Русия и други страни, а ръководител на смяната е космонавтът-изследовател Красимир Стоянов - третият българин, преминал пълният курс за подготовка на космонавти и ръководител на Авиокосмическия център с планетариум в „Камчия“.

Космическата лагерна смяна е сред уникалните собствени програми на СОК „Камчия“. Тя се провежда за пета поредна година, в две издания – Пролетна експедиция „Интеркосмос Днес!“ и лятната смяна „Космосът и ние“. Традиция е гости на смените да са мъжете на света, дръзнали да покорят Космоса, които разказват на децата от първо лице за своите звездни мисии, за експериментите и достиженията си, за качествата, които трябва да притежава бъдещият космонавт. Плеяда космонавти посети комплекса и насърчи децата на „Камчия“ да мечтаят, за учат и да спортуват. Сред тях са българските космонавти Георги Иванов и Александър Александров, руските им колеги Павел Виноградов, Александър Лазуткин, Юрий Гидзенко, Виктор Савиних, Сергей Авдеев и Александър Павлович Александров, румънецът Думитру Прунариу, полякът Мирослав Хермашевски, чешкият космонавт Владимир Ремек, унгарският Берталан Фаркаш и кубинецът - Арналдо Тамайо Мендес. Специални гости на „Камчия“ бяха Йосиф Давидов – инструктор на първия човек, полетял в Космоса - Юрий Гагарин, и на 100 от космонавтите от програмата „Интеркосмос“, а също и Наталия Сергеевна Корольова – дъщеря на великият основоположник на практическата космонавтика Сергей Корольов.

„Лагерната смяна „Космосът и ние“ е част от философската идея „Човек – Земя – Космос“, която се реализира в „Камчия“ и по която е създадена концепцията на комплекса. Смяната се провежда за пета поредна година от СОК „Камчия“ и Фондация „Устойчиво развитие за България“, които имат задача да развиват децата и да им дават нови знания и умения, да ги насърчават да творят и да мечтаят“, разказа Красимир Стоянов.

По време на смяната децата ще се докоснат до реалната подготовка на космонавтите – ще наблюдават скачването на космически кораб с Международната станция в автоматичен режим, а след това сами ще правят маньоври за сближаване и стиковане в ръчен режим. В края на престоя си в „Камчия“ бъдещите космонавти ще участват в състезание за скачване с МКС. Ще наблюдават космически обекти и явления в учебната обсерватория на комплекса, ще научат за историята на пилотируемите космически полети. Всички те ще получат сертификат за начален курс на обучение „Млад космонавт“.

„Сигурен съм, че в края на смянана 99 на сто от участниците ще пожелаят да отидат в Космоса - като видят какви уникални условия има тук – в Авиокосмическия център, в планетариума, в тренажора за стиковка с МКС“, коментира първият български космонавт Георги Иванов. Той разказа, че призивът „Заедно в Космоса – заедно на Земята“, който бе приет през миналата година по време на кръгла маса в „Камчия“, вече е предаден на различни международни институции, сред които и на Асоциацията на участниците в космически полети - на руски, европейски, американски, японски и китайски космонавти.

„От Космоса не се виждат границите, създадени тук на Земята и както заедно летим в Космоса, така заедно трябва да работим и да живеем и на Земята. А тя е много красива. Още Гагарин е казал, че я е видял в синьо-зелена светлина, такава е и сега и трябва да я пазим“, допълни първият български космонавт.

Унгарецът Берталан Фаркаш разказа, че по време на полета си в Космоса, продължил 7 денонощия в края на май 1980 г., е извършил над 50 експеримента, част от които и по разработки на български учени. „Това остана за мен прекрасен пример как можем заедно да работим в Космоса, като се разбираме и си помагаме във всяка ситуация“, сподели Фаркаш. „Децата трябва да учат, да се занимават със спорт, да знаят езици. Но вече руският и английският език не са достатъчни. Младите хора, които искат да станат космонавти, трябва да обърнат внимание на китайския език, тъй като не е далеч времето, когато китайците ще организират международни полети“, допълни първият и единствен унгарски космонавт.