Этот сайт использует файлы cookie. Продолжая пользоваться данным сайтом, Вы соглашаетесь на использование ваших файлов cookie.

Траби-тур ни връща в живота на София преди 30 години

Траби-тур ни връща в живота на София преди 30 години

Макар от рухването на Берлинската стена, с което бе сложен край на социализма в Източна Европа, да са минали близо 30 години, спомените за онова време са все още живи. Днес родените след 1989 година слушат с интерес разказите на своите близки за този период, но за тях често те звучат някак нереално. Именно към младите, за които социализмът е само дума, която чуват тук-там в разговорите на възрастните, е насочена инициативата на трима предприемачи – да покажат София от онова време, през очите на обикновения човек, при това с помощта на легендарния Трабант. Каква е ползата от подобен тип турове, обяснява един от тях – Йордан Петков:

Това, което се случва често, е, че хора, които идват от цял свят, имат интерес към най-различни неща в София. Питат какво и как е било през социализма и за нас беше очевидно, че има нужда от такъв тип тур. Искахме обаче да го направим малко по-различно и ни хрумна, че ако можем да използваме нещо от онова време, каквото да кажем е трабантчето, ще бъде не само привлекателно за чужденците, но и интересно за нас самите.Макар и да е бил доста подиграван, както тогава, така и сега, трабантът е един от евтините соцавтомобили, което го прави и по-достъпен за реставрация и намиране на части.

Искахме да пробваме и с Чайка, или Волга – признава Йордан, но те са твърде скъпи и трудни за поддръжка, а и идеята на тази обиколка е туристите да усетят максимално много от бита и ежедневието на обикновения човек. Двете лимузини по никакъв начин не се вписват в него, тъй като през социализма те са били запазени единствено за близки до управляващите, както и за тях самите. Трабантът от своя страна се среща „под път и над път“ и е любим на милиони хора от всички соцстрани. Произведен в източногерманският град Цвикау през ноември 1957 година, първият му модел веднага печели сърцата на немците. Фактът, че до обединението на Германия през 1990 година от автомобила са произведени над 3 милиона броя, а днес по пътищата само в Германия се движат над 34 000 от тях, показва, че марката е не само сполучлива, но и все така ценена и обичана, както преди 61 години. Повече за историята на автомобила, както и тънкостите на неговото управление, може да научите ако се включите в двучасовата обиколка на София всяка събота и неделя от 10 сутринта. Сборният пункт е на входа на парка на Националния дворец на културата от страната на булевард „Фритьоф Нансен“, точно до парчето от Берлинската стена, дарено от жителите на Берлин с послание за мир на 16 май 2006 година. Наред с тази история, ще научите какви тайни крие Националният дворец на културата – място, в което духът и символите на миналото се смесват с учестения пулс на новото време. Пример за такава „тайна“ е и фактът, че преди да бъде построен, на територията на двореца е имало стара железопътна гара, както и казармите на І и VІ пехотен полк. Ще чуете и разказ за построяването и разрушаването на мавзолея на комунистическия лидер Георги Димитров, както и такъв за делото и съдбата на автора на „Задочни репортажи за България“ Георги Марков. Често се случва да научите и някоя лична история на случаен минувач, който е дочул неволно темата на беседата. Не го отпращайте, а чуйте и неговата гледна точка за онова време, дори и да не сте съгласни с нея. Нека не забравяме, че с края на социализма извоювахме отново едно от най-важните човешки права, което преди 1989 година е било привилегия за малцина – свободата да изразим нашето мнение за всичко, което ни вълнува. / БНР

Поделиться:
Читайте
новости:
Телеграмм Яндекс Дзен Вайбер Google Новости Яндекс Новости Фейсбук Твиттер Вконтакте Одноклассники