Этот сайт использует файлы cookie. Продолжая пользоваться данным сайтом, Вы соглашаетесь на использование ваших файлов cookie.

Една военноморска легенда продължава своя живот

Една военноморска легенда продължава своя живот

Последната българска бойна подводница „Слава“ има шанс да се превърне в музей на подводния флот. Вече седем години тя стои на пристанището във Варна и чака да бъде решена съдбата ѝ. С течение на времето шансът подводницата да потъне в морето от отпадъци става все по-осезаем. Като спасителен пояс се явява предложението от фондация „Белославско стъкло“, която поема ангажимент да превърне подводницата в туристически обект.

Все още не е уточнено мястото, където ще бъде поставен ценният експонат, но инвеститорът ще получи правото да използва обекта в продължение на десет години. Голяма е вероятността обаче новият дом на „Слава“ да бъде Белославското езеро, което е в близост до морската ни столица и има важно транспортно значение.

Намеренията са подводницата да бъде изтеглена на сух док и след като бъде подготвено подходящо място, тя да бъде разположена там, така че да е видима за плавателните съдове, които преминават по Белославското езеро, обяснява д-р Мариана Кръстева, директор на Военноморския музей във Варна.

В същото време подводницата ще е достъпна и за качване на борда и разглеждане. Идеята е тя да бъде превърната в един туристически, културно-исторически обект. Разбира се, превръщането на какъвто и да е предмет в музеен експонат изисква усилия. От голямо значение е какви средства ще бъдат вложени, какви технически специалисти ще вземат участие в проекта.

Със сигурност подготвителният период ще е продължителен, защото мястото, на което ще бъде разположена, ще е строително-инженерно съоръжение, а на самата подводница предстои сериозен ремонт и обработка. Трябва да бъдат елиминирани корозионните процеси, да бъдат възстановени липсващите елементи и подводницата да придобие вид, близък до този от ранните ѝ години.

„Слава“ е произведена през 1960 г. в бившия СССР. Дълга е 76 метра, широка – 7 метра и има дълбочина на газене 6 метра. Максималната ѝ дълбочина на потапяне е 300 м. Развива максимална скорост на повърхността от 15,3 възела. Тя и бракуваната преди години „Надежда“, никога не се били прихващани от натовски кораби по време на учения. Разказът на д-р Мариана Кръстева ни връща към славните дни на подводницата:

Когато идва в България, тя е вече на цели 25 години. По онова време страната ни има зад гърба си опит в подводното плаване. Превръщането на „Слава“ в музей ще даде възможност на посетителите да се запознаят с българското подводно плаване. Към края на 80-те години на миналия век България разполага с четири подводници, което е доста добра военноморска сила. Да не забравяме, че това е времето, през което на военноморския флот се обръща значително внимание и в рамките на Варшавския договор и със съвместното участие със СССР се провеждат поредица от учения. След 1989 г., когато политическата обстановка се променя и по света, и у нас, българските подводници правят учения с турските военноморски сили. С настъпването на новото хилядолетие намалява интензивността на плаванията, намалява и броят на подводниците. През декември 2010 г. е последното плаване на „Слава“. Датата, която бележи края на българското подводно плаване, е 01.11.2011 г., когато тя официално е извадена от състава на флота.

Сега подводният кораб очаква началото на своя нов живот. В това сериозно начинание инициаторите имат доста поддръжници от страна на военноморските сили и Съюза на подводничарите, както и от Военноморския музей във Варна, където в момента се съхранява флагът на „Слава“. / БНР

Поделиться:
Читайте
новости:
Телеграмм Яндекс Дзен Вайбер Google Новости Яндекс Новости Фейсбук Твиттер Вконтакте Одноклассники
 

Добавете коментар

Все комментарии пользователей, размещаемые на сайте, являются постмодерируемыми. Это означает, что администратор читает сообщения после их размещения на ресурсе, и имеет право удалить их без каких-либо дополнительных объяснений. Запрещается писать комментарии только БОЛЬШИМИ или latinskimi буквами.