Этот сайт использует файлы cookie. Продолжая пользоваться данным сайтом, Вы соглашаетесь на использование ваших файлов cookie.

Българският филм "Пеещите обувки“ предизвика фурор на кинофеста в Москва

Българският филм "Пеещите обувки“ предизвика фурор на кинофеста в Москваснимка: bnr.bg

Прожекцията на българския филм „Пеещите обувки“ на режисьора Радослав Спасов премина при небивал успех за български филм на известния московски кинофестивал.Традиционно страната ни винаги през последните години се представя с достойни заглавия от кинематографията ни, но „Пеещите обувки“ предизвика много сериозен интерес, което се изрази и по време на трите прожекции с препълнени зали и много очакващи пред тях някои от по-рано влезлите да се откаже и те да заемат мястото му. Зрителите наблюдаваха историята на композитора Едуард Казасян и неговата обичана, но покойна съпруга - известната певица Леа Иванова.

Режисьорът Спасов разказва как след смъртта на Леа Иванова нейният съпруг, получавайки достъп до архивите на бившата Държавна сигурност, разбира, че тя е била агент на службите от онази епоха, въпреки че е била политически затворник след 9 септември. Той се опитва да съпостави документите от бившата ДС със собствените си спомени от събитията в съвместния им живот.

Ние се опираме на живота на Леа, на нейната съдба, но само отделни неща има, то е по мотиви от нейния живот. Затова и нашите герои, екранни, са Лия и Едвард, тоест даваме възможност на тези хора, които си харесват Леа, да видят Леа, а на тези, които имат някакво друго отношение към нея, да гледат нашата героиня, която се казва Лия. Важно е да се знае, че филмът не е биографичен. Ние се опитахме да проследим два човешки живота от началото почти до техния край в рамките на два часа.

Спасов сподели, че за направата на филма го е вдъхновила лична среща с композитора:

Някога го срещнах Еди Казасян. Излизаше от архивите и очите му бяха насълзени! И го питам: "Какво бе Еди, какво има?". Той каза: "Накарали са я да се ожени за мен". Това  ми се видя много страшно – човек, в края на живота си, да разбере, че може би той не се е състоял, че всичко това е било фалшиво.

Младата актриса Рая Пеева разказва за героинята си, която поради желанието й да се занимава с изкуство е била принудена да води „двоен живот“:

Било е страшно. Човек не е можел да бъде себе си и всъщност Леа е успяла да запази детето в нея. Този филм ми даде сила да вярвам и да мечтая повече и да живея сега, в настоящето. Взе ми Леа сега. След премиерата ми взе моята Леа.

Филмът не остави равнодушна московската публика, защото сюжетът разказва за болезнената връзка с миналото, репресивните служби от времето на комунизма и хвърля мост към днешния ден, за да се вгледаме и да си дадем сметка в онова време, което е променило и пречупило много човешки съдби на талантливи хора само за това, че не са били съгласни с налаганите принципи от комунистическата пропаганда и понятия за „хубаво“ и „упадъчно“ изкуство. На присъстващите на московския кинофест направи впечатление как режисьорът е решил да покаже с емблематични песни целия период, в които се развива действието. / БНР

Поделиться:
Читайте
новости:
Телеграмм Яндекс Дзен Вайбер Google Новости Яндекс Новости Фейсбук Твиттер Вконтакте Одноклассники