Этот сайт использует файлы cookie. Продолжая пользоваться данным сайтом, Вы соглашаетесь на использование ваших файлов cookie.

Николина Ангелкова: Чуждите туристи донесоха 2,4 млрд. лв. до края на юни

Николина Ангелковаснимка: bgnes.comНиколина Ангелкова

Ръстът в приходите е 12,3% спрямо същия период на миналата година, казва министърът на туризма Николина Ангелкова

- Министър Ангелкова, чия е идеята да изпратите поздравителни картички на туристи с благодарност, че са избрали да почиват в България? Каква цел се постига с това?

- Аз смятам, че това е много добра форма за изразяване на благодарност към туристите, тя е личен жест. Показва стремеж към предлагане на високо качество в туризма. Това е поредната стъпка на Министерството на туризма за изграждане на положителен имидж на България като предлагаща високо качество туристически продукт. Този жест със сигурност е по-различен маркетингов подход и представяне на България.

Целта ни е да привличаме повече туристи с качество, а личното отношение е показател за това. Всеки един от подбраните на случаен принцип туристи ще усети нашата благодарност за избора си на дестинация за почивка.

- Защо това лято се развихри фантазията на собствениците на заведения по курортите, когато трябва да калкулират консумацията?

- Наблюдава се все по-голяма изобретателност в нарушенията, за които публично говорим това лято. Освен такса “празен стол” станахме свидетели и на такса “нищо-1 час”. С “иновативни” такси някои собственици на заведения може би търсят реклама, но ако нарушават законите, ще бъдат санкционирани. Стриктно следим всеки сигнал, ще правим проверки, докато се изчистят подобни ситуации. Важно е всеки гражданин, станал потърпевш или свидетел на подобни нарушения, да сигнализира.

- Има ли правна възможност примерно да се намалява категорията на подобни заведения?

- Да, има такава правна възможност в Закона за туризма и в Наредбата за изискванията към местата за настаняване и заведенията за хранене и развлечения. Може да има отказ, понижаване, спиране на действието и прекратяване на категорията. Това е принудителна административна мярка.

Има и санкции за предоставяне на туристически услуги в некатегоризирани обекти от 500 до 10 000 лв. За хотелиер или ресторантьор, който предоставя туристически услуги, несъответстващи на изискванията за определената категория, глобата е от 200 до 3000 лв. Има и санкции за ресторантьори, ако не представят менюта на клиентите или за неиздаване на фискален бон.

- Каква е точно идеята за промени в статута на националните курорти?

- Националните курорти до голяма степен създават имиджа на страната ни. Ето защо е изключително важно какъв е техният облик, какви услуги и възможности предлагат. С определянето на статута на националните курорти ще можем да отговорим както на нуждите на туристите, които почиват в тях, така и на бранша. С него ще се регулира всяка дейност, състоянието на инфраструктурата, архитектурната визия, градоустройствените параметри. Освен това ще се регламентира шумът, като могат да бъдат обособени зони за отдих, за забавления и търговия.

Смятам, че е от голямо значение да се съобразим със спецификите на регионите, особено по Българското Черноморие. Трудно е да се сложат под общ знаменател всички курорти, а и не е рентабилно. Статутът на националните курорти ще бъде въведен с промени в Закона за туризма. В момента се правят последни уточнения и се очаква измененията да са готови до октомври. Предвижда се новата регламентация да влезе в сила от следващата година.

- Ако трябва да избирате между правата на почиващите в хотелите, които изискват парични компенсации заради шума, и правата на хората, които искат да се забавляват, как ще постъпите?

- Не мисля, че е редно да се прави подобен избор. И туристите, които искат да почиват на спокойствие, и гостите, които идват да се забавляват, имат своите права. Затова трябва да се намери начин и двете страни да бъдат удовлетворени. Именно за това ще ни помогне определянето на статута на националните курорти, без да ни се налага да вземаме подобно решение. След като бъде въведена регулацията, ще се знае кой курорт за какво е. Така всеки посетител ще може да направи информиран избор за мястото на почивката си и за всеки гост ще има алтернатива.

- Под каква форма трябва да се предлагат на чуждите борси морските курорти като Слънчев бряг, Златни пясъци, Албена, Св. св. Константин и Елена?

- Те привличат милиони чуждестранни туристи и това е от изключително значение за устойчивото развитие на туристическата ни индустрия. Затова е важно как тези курорти се рекламират комплексно на световните специализирани изложения. Това според мен трябва да става с фокус върху допълнителните услуги в тези региони. Например България има не само привлекателно море. Огромен е и потенциалът ни като втора страна в Европа по източници на минерални води и лечебни ресурси и като трета по брой разкрити артефакти. Освен с единна визия ние трябва да присъстваме на борсите с цялото това разнообразие. Туристите стават все по-любопитни за допълнителна информация, за още емоции и нови маршрути. Министерството разработи 8 културно-исторически дестинации, една от които е именно “Морските крепости на България”, и мога за ви уверя, че след популяризирането на тези обекти посещаемостта в тях рязко скочи. Нека прибавя към това балнео- и СПА услугите в района на Поморие и Варна, чудесните голф комплекси по Северното Черноморие, многото възможности за културни, поклоннически, гурме, винени, етнографски и други видове турове. Такава трябва да е визията ни пред света – страна на много възможности и преживявания.

- Какви са актуалните данни за летния сезон?

- Оптимистичните ни прогнози за лято 2017 се потвърждават и очакваме да отчетем отново силен сезон със 7-10% ръст на чуждите туристи на годишна база.

Информацията от БНБ сочи, че общите приходи от международен туризъм за периода януари-юни 2017 г. в цялата страна възлизат на 2,4 млрд. лв., което е с 12,3% повече спрямо този период на м. г.

България става все по-разпознаваема дестинация за по-висок клас туристи. За 2018 г. например вече са резервирани 5-звездни хотели от реномирани международни туроператори.

- Заминавате за Китай. Какво очаквате от срещите си там?

- Ще участвам в работата на 22-ата Генерална асамблея на Световната организация по туризъм към ООН, която ще се проведе от 11 до 16 септември 2017 г. в гр. Чънду. Освен че ще имам срещи с редица отговорни фигури в световния туризъм, нека напомня, че 2018 г. е обявена за годината на Китай в Европа и европейска година на културното наследство. Очаквам много ползотворни разговори и с ръководители на туризма в различни страни, които са наши важни и стратегически партньори, като Олег Сафонов - ръководител на Федералната агенция по туризъм на Руската федерация, Ли Дзиндзао - президент на Китайската национална туристическа администрация, Ярив Левин – министър на туризма на Израел, и др. Убедена съм, че те ще дадат нов тласък на устойчивото развитие на двустранните ни отношения и ще насърчат взаимния туристообмен. За нас тези контакти са от особена важност не само за промотирането на България като целогодишна туристическа дестинация, но и като председател на Съвета на ЕС от януари 2018 г. / 24 часа

Поделиться:
Читайте
новости:
Телеграмм Яндекс Дзен Вайбер Google Новости Яндекс Новости Фейсбук Твиттер Вконтакте Одноклассники