Этот сайт использует файлы cookie. Продолжая пользоваться данным сайтом, Вы соглашаетесь на использование ваших файлов cookie.

Българският износ с все по-висока добавена стойност

Българският износ с все по-висока добавена стойност

Според анализ на Българската стопанска камара (БСК) за външната търговия през 2017 г., направен въз основа на данни на Международния търговски център в Женева, събрани от около 233 държави, през последните години българският износ на стоки с по-висока добавена стойност трайно се повишава. Тази категория стоки вече заема близо една четвърт от общия износ на страната, при това без да се отчита продажбата на оръжия. През миналата година България се е изкачила с една позиция напред и е достигала 61-о място сред световните износители. Обемът на износа й е 30.2 млрд. долара, като най-висок дял в него имат електротехниката и електрониката (близо 3 млрд. долара), мед и изделия от мед (над 2.7 млрд. долара), машини и апарати (над 2.4 млрд. долара). През последните пет години износът на електрониката и електротехниката бележи срeдно годишен ръст от 5 на сто, докато в същото време световният внос на такава продукция се е увеличил с 1 процент. Това според БСК означава, че българските продукти в тези сектори са конкурентоспособни на глобалните пазари и изместват други доставчици. Износът на машини и апарати също бележи ръст от 2 процента, докато световният внос на такива си остава на същото ниво. По експертни оценки, износът на специална (военна)  продукция е около 1.15 млрд. долара и ако се добави към споменатите вече 30.2 млрд. долара, България плътно ще се доближи до Гърция в световната ранглиста. Стоките, с които страната ни заема водещо място в световния износ, показват известна устойчивост. Същевременно обаче износът на България е изправен пред един голям проблем, наречен диверсификация на пазарите. От над 4800 стоки в експортната листа на България, 570 се изнасят само за една държава. Например  руди и концентрати от благородни метали се изнасят основно за Германия. Има прекомерна концентрация при износа на анодната мед за Белгия и Германия, на кабелните снопове за автомобили за Турция и на стоманените тръби за газ за Русия. България изнася стоки за 199 държави и територии. Най-важните й пазари са Германия, Италия, Румъния, Турция и Гърция, за които отиват над 44 процента от износа. Следват Белгия, Франция, Испания, Русия и Холандия с общо 16.4 на сто. Според анализа на БСК, страната може да увеличи износа си за развитите държави, като стане подизпълнител на големите фирми и се включи в глобалните вериги на доставки. Всъщност нарасналата конкурентоспособност на нейния износ се дължи основно на международни компании, действащи на българска територия, и по-малко на местни фирми, отчита анализът на БСК. / БНР

Поделиться:
Читайте
новости:
Телеграмм Яндекс Дзен Вайбер Google Новости Яндекс Новости Фейсбук Твиттер Вконтакте Одноклассники