Этот сайт использует файлы cookie. Продолжая пользоваться данным сайтом, Вы соглашаетесь на использование ваших файлов cookie.

Деца рисуват своите права, докато се учат на толерантност

Деца рисуват своите права, докато се учат на толерантност

Докато агресията и насилието с думи и юмруци трайно си проправят път в обкръжаващия ни свят, една фондация се е заела с мисията да запознае най-уязвимите сред нас с техните права. За да не стават децата ни безмълвни жертви на несправедливости и злоупотреби и когато се наложи, да потърсят възмездие и да се защитят.

Трябва детето да е свободно и да си има свое мнение. А задълженията му са да пази неща, да има уважение към другите и към себе си. Не искам да имам други права – мисля, че така си ми е добре, споделя Трифон, който е на 9 години и участва в ателието на фондация “Изкуството и детето”, посветено на детските права. В рамките на проекта “Европа в София с младите българи – нарисувай ми правата” неправителствената организация си е поставила за цел да преведе чрез езика на изкуството Конвенцията за правата на детето. И докато малчуганите рисуват своята представа за по-справедлив и равноправен свят, те се научават да допринасят за него и чрез задължения.

Едно – почистване след себе си, две – да не се отнасят зле към правата на другите деца, три – да знаят, че имат и те свои права и да си ги спазват – изброява деветгодишната Мария.

Конвенцията за правата на детето е ратифицирана у нас през 1991 г., но въпреки това си остава един от най-малко обясняваните закони в България, категорична е Боряна Занова, председател на фондация “Изкуството и детето”. И тъй като задължение на всеки възрастен е да запознае децата с техните права, по време на ателието подрастващите вникват в тях с помощта на приказки и чрез въвличането им в ситуации.

Когато детето разбере своите права, то става толерантно към правата на другите и започва да научава и своите задължения – обяснява Боряна Занова. – Конвенцията за правата на детето включва 40 основни права. На първо място е, че всички деца по света са равни - без дискриминация по пол, възраст, цвят на кожата, религия. Освен това всички деца трябва да живеят в безопасна домашна среда – красива, уютна и обичаща ги, както и в чиста екологична държава. Всички деца имат правото също така да бъдат предпазвани от физически, емоционални и сексуални посегателства. Това са все основни права, които ние разказваме на децата като ситуации.

Едно от най-важните неща, които децата научават, е къде да потърсят помощ, ако правата им се нарушават, за да не таят болка и страх в себе си.

На първо място е семейството, тъй като децата и особено най-малките, трудно стигат до институциите – казва Боряна Занова. – Затова те не бива да се притесняват и да се срамуват да споделят с родителите си. Ако обаче в семейството се нарушават техните права, те трябва да потърсят помощ най-напред от по-възрастен човек приятел или учител. Още повече, че е трудно само дете да позвъни на телефон 112 и да изрази своето възмущение или да изкаже болката си. За съжаление, не всяко семейство полага необходимите грижи за децата си, нито пък средата, в която те живеят и учат, винаги е най-добрата. Така например ставаме свидетели на ситуации, накърняващи правото им на абсолютно безопасно пребиваване в училище. С този проект се поставя началото изобщо да се говори за детските права, и то да се говори много, защото имаме и много проблеми.

Докато рисуват своите права, малчуганите изобразяват проблема, а не решението. Например вместо красив и безопасен дом, от листа надничат родители, забили нос в телефоните си и братче, покачило се на стария телевизор с отвертки в ръка.

Детските рисунки ще бъдат включени в книжка – правно помагало, с текстовете на конвенцията по случай 1 юни. А най-добре нарисуваният герой ще се превърне в разпознаваем символ за познаването на детските права. / БНР

Поделиться:
Читайте
новости:
Телеграмм Яндекс Дзен Вайбер Google Новости Яндекс Новости Фейсбук Твиттер Вконтакте Одноклассники