Этот сайт использует файлы cookie. Продолжая пользоваться данным сайтом, Вы соглашаетесь на использование ваших файлов cookie.

Въвеждането на тол системата цели по справедлив модел на таксуване

Въвеждането на тол системата цели по справедлив модел на таксуванеснимка: bnr.bg

Тол системата в България ще стартира на 1 март с новите, по-ниски тарифи договорени между правителството и браншовите организации в транспорта. До 12 февруари те бяха в период на обществено обсъждане. Очаква се поправките да бъдат внесени на следващото заседание на министерски съвет и след това обнародвани в държавен вестник, заяви пред Радио България доц. Георги Балабанов, експерт в Националното тол управление и добави:

„В бюджет 2020 заложените приходи от тол такси са в размер на 225 милиона Евро. Тази калкулация е направена преди да бъдат намалени цените и обхвата на тол системата. Анализът на транспортния бранш показва, че всеки месец между 20 и 30 милиона Евро могат да се събират от тол такси. В началото на януари МС и браншовите организации се договориха, че за първите 3 месеца тарифите ще бъдат по намалената ставка. След това ще се направи анализ и ако се установи, че заложените приходи няма как да бъдат изпълнени, ще има промяна в тарифите и обхвата на тол системата. Като цяло голямата цел, която си поставяме с въвеждането на тол системата е да направим справедлив модел на таксуване и този, който натоварва и руши пътищата повече да заплаща повече.“

По думите на доц. Балабанов очакваната събираемост от тол и винетни такси за 2020 сумарно еоколо 370 милиона Евро. С редуциране на обхвата на тол системата до автомагистрали и първокласни пътища се оказва, че второкласните пътища, които до този момент са използвани срещу винетна такса, сега ще бъдат безплатни.

Дали това няма да накара част от превозвачите да се насочат към тяхното използване, за да избегнат заплащането на тол такса?

„С намаляването на обхвата на тол системата от него наистина отпаднаха второкласни пътища. Според мен обаче водещо за превозвачите е бързината на услугата, тъй като конкуренцията при тях е много голяма. Затова моето очакване е, че те ще продължат да използват автомагистралите и първокласните пътища.“

Според Георги Балабанов не трябва да се сравняват тол тарифите в България с тези в други европейски страни. „За да може да направим точно сравнение трябва да вземем предвид специфичните особености на модела на финансиране на инфраструктурата във всяка една държава. В страни с повече данъци и по-голяма събираемост повече средства отиват за изграждане и поддържане на пътища. Много често се дава за пример Германия с твърдение, че там се плаща тол такса само за автомагистрали. Само че няма как да сравним икономиката на Германия с тази на България и съответно данъчните приходи в двете страни. В България данъчната политика е направена така, че максимално да стимулира бизнеса“.

Експертът от Националното тол управление е категоричен че цялата сума, която се събира от винетни и тол такси ще бъде използвана единствено за изграждане и ремонт на пътища. Според негослед въвеждането на тол системата транзитния трафик ще генерира по-високи приходи. Основателни ли са страховете за драстично поскъпване на стоките след въвеждане на тол системата?

„Лично за мен това е спекулативно – казваГеорги Балабанов.– От една страна обхватът на тол системата беше намален почти наполовина. От друга – тарифите бяха намалени с 40%. Да не говорим, че има цели области, в които няма да се заплащат пътни такси. Например в област Смолян, където има само второкласни пътища транспортните фирми няма да заплащат никакви такси. Отделно автобусите вече няма да заплащат винетки за тези участъци и затова там не би трябвало да има увеличение на цените. Според анализ на Световната банка направен на базата на старите по-високи тарифи, се очаква поскъпване на някои от масовите стоки с 1-2 стотинки, което не е фатално.“

В продължението на темата, следващата седмица очаквайте съвети и полезна информация за чуждестранните граждани и превозвачи във връзка със старта на тол системата в България. / БНР

Поделиться:
Читайте
новости:
Телеграмм Яндекс Дзен Вайбер Google Новости Яндекс Новости Фейсбук Твиттер Вконтакте Одноклассники
 

Добавете коментар

Все комментарии пользователей, размещаемые на сайте, являются постмодерируемыми. Это означает, что администратор читает сообщения после их размещения на ресурсе, и имеет право удалить их без каких-либо дополнительных объяснений. Запрещается писать комментарии только БОЛЬШИМИ или latinskimi буквами.


Защитен код
Обнови