Этот сайт использует файлы cookie. Продолжая пользоваться данным сайтом, Вы соглашаетесь на использование ваших файлов cookie.

Между корените на свободната музика и съвременния джаз

Между корените на свободната музика и съвременния джаз

„Есен джаз фестивал“ съществува отскоро, но успешно се вписва сред международните форуми у нас. Селекционер и на двете издания е платформата „Аларма Пънк Джаз“ на БНР, зад която стои водещият на едноименното предаване Цветан Цветанов или Цецо Алармата, както често го наричат. Идеята му е да покаже корените на свободното музициране и модерните разклонения на джаза. Съорганизатор е община Плевен, която осигурява и финансовите средства. По традиция всяка фестивална вечер започва с музика и разговори, излъчвани по БНР от подвижното студио, разположено близо до откритата сцена в двора на Регионалния исторически музей.

Фестивалът започна миналата година – разказва Цветан. Преди това имаше фестивал, също финансиран от община Плевен – „Джаз в галерията“, замислен от Гергана Бочева. Тя е създател на културния център „Дом кафе“ – място, което отразява душата на хората с авангардно мислене. Постепенно се стигна до идеята за тридневен фестивал на открито. Първото издание беше много успешно и още в деня, в който завърши, предложих на съорганизаторите част от музикантите, които чухме тази година.

Второто издание откриха музикантите от едно международно трио. Разказва басистът Васил Хаджигруев:

Нарекохме се „Хакос“ – от началните срички на фамилиите ни – Хаджигруев, Ковач (Лав, барабани) и Оливери (Енрике, саксофон), както и Санчес (Хулиан, тромпет), който участва в първия ни албум. По-късно името се трансформира в „Хако“. На езика на едно индианско племе думата означава „сътворението на света“, което много пасва на музикалните ни идеи. Изпълняваме авторска музика, изнасяме концерти в България, Испания, а сега отиваме в Сърбия, за да запишем втория си албум. С Лав учихме по едно и също време в Холандия. След това аз отидох да живея в Испания и там срещнах Енрике. Усетих, че тримата ще си паснем много добре и така създадохме групата.

След „Хако“ плевенската публика аплодира триото на Мамаду Диабате от Буркина Фасо. Перкусионист, певец и композитор, той от години живее във Виена, а в България концертира за пръв път през 2007 г. След атрактивния си спектакъл пред плевенската публика групата замина за САЩ, където е на творческо посещение.

В програмата на фестивала бяха и две от формациите на Росен Захариев Metaforмоза и Fly Me To The Moon. Последната е създадена преди 10 години. Независимо, че понякога се налага смяна на музикантите, запазваме идеята за свобода и полет – казва Росен. Освен на тромпет и флюгелхорн, той свири на различни ударни инструменти.

Гуиро има латиноамерикански произход, ударен инструмент, но понякога все едно говори – пояснява той. А в тази група винаги се получават „разговори“. Използвам още марокански кастанети, пан флейта, която се върти в кръг, една сирена също – все инструменти, които ми помагат в определени моменти „да излетя по-нависоко“. Търся различни звучности. Цялата западноевропейска музика е доста „лимитираща“. Ако свириш между интервалите, които сме приели за основни, се получават микротонове и влизаш в свят, който се разгръща на много нива. От доста време съм повлиян от африканската музика. Това лято няколко пъти имах възможност да свиря с Аюуне Суле – много ценен опит за мен.

Оригиналният музикант, когото Росен споменава, е от групата „Кинг Аишоба бенд“ от Гана, която закри фестивала, а на следващия ден изнесе концерт в Първо студио на БНР.

Сред безспорните попадения в „етно линията” беше концертът на Илире Авдиу, която е у нас благодарение на Цветозар Цаков и сдружението Balkans – Ways to Friendship. Кларинетистката е от Прищина. Авторските ѝ композиции са върху основата на родния ѝ фолклор. У нас представи албума си „Нощ в Прищина“, записан с колеги от Прищина. На сцената в София (където изнесе концерт ден преди фестивала) и в Плевен нейни партньори бяха Станислав Арабаджиев – пиано, Михаил Иванов – бас и Стефан Горанов – ударни. Не знаех почти нищо за България преди да дойда. Изненадана съм от сърдечното отношение на хората тук, от приема на публиката и на двата ми концерта. Подготвям втория си албум и с радост бих го представила в страната ви.

В рамките на „Есенния джаз фестивал“ имаше и ателие по африкански танци с Мария Косса, посетено от деца и възрастни. Тя дори получи покана да преподава африкански танци в Плевен.

Красивата танцьорка сподели, че е сред организаторите на фестивал, посветен на африканската култура в София, а отскоро преподава във Велико Търново. / БНР

Поделиться:
Читайте
новости:
Телеграмм Яндекс Дзен Вайбер Google Новости Яндекс Новости Фейсбук Твиттер Вконтакте Одноклассники
 

Добавете коментар

Все комментарии пользователей, размещаемые на сайте, являются постмодерируемыми. Это означает, что администратор читает сообщения после их размещения на ресурсе, и имеет право удалить их без каких-либо дополнительных объяснений. Запрещается писать комментарии только БОЛЬШИМИ или latinskimi буквами.