Этот сайт использует файлы cookie. Продолжая пользоваться данным сайтом, Вы соглашаетесь на использование ваших файлов cookie.

Успехи за българското балетно изкуство през 2019 г.

Успехи за българското балетно изкуство през 2019 г.

България е известна като страна с традиции и висок професионализъм в областта на балетното изкуство. Тази година се навършиха 90 г. от рождението на маестро Емил Димитров.

Визионер с вдъхновяващи идеи за бъдещето на танцовите форуми, през 1964 година той създава първия професионален балетен конкурс – варненският. Благодарение на дългогодишните му усилия и всеотдайност, престижният форум се утвърждава през годините като притегателен център за много млади таланти, превърнали се по-късно в балетисти от световна величина.

През отминаващата година имаше още значими годишнини. Чествахме 120 г. от рождението на първосъздателя на българския балет Анастас Петров. В негова чест в родния му град Добрич от 1982 г. насам се провежда конкурс, учреден на неговото име.

На първото издание носител на Голямата награда за високо художествено майсторство става Ясен Вълчанов една от звездите на българския балет. През май, Софийската опера и балет отпразнува 60-годишнината на премиер-солиста със спектакъла по музика на Джузепе Верди „Дамата с камелиите“. Там именитият български балетист се превъплъти в ролята на граф Жирей. Ясен Вълчанов е възпитаник на Академичното хореографско училище „А.Я. Ваганова“ в Петербург. Лауреат на Международния балетен конкурс – Варна (1976 и 1983). Бил е артистичен директор на балетната трупа в Операта от 1993 г. до 2000 г.

Не може да не споменем още един голям празник в Софийска опера и балет през февруари 2019 г. – честването на 80-годишнината на примата Красимира Колдамова. Тя бе наградена с „Кристално огърлие“ от Съюза на българските музикални и танцови дейци за приноса й към българското балетно изкуство. Красимира Колдамова завършва балетното училище в София, а след това специализира в Болшой театър. Един от емблематичните и запомнящи се нейни образи е този на Кармен от едноименния балет по музика на Родион Шчедрин и Жорж Бизе, която Колдамова изпълнява за първи път у нас. Красимира Колдамова е един от създателите на балет „Арабеск“ . През 1991 г. основава балетно студио на своето име, където и до ден днешен продължава да работи с талантливи деца, влюбени в класическия танц.

Ако искаш да танцуваш красиво, трябва да бъдеш вътрешно красив – в този дух примата възпитава своите ученички. Трябва да се отърсите от всяка мисъл, която усещате, че е лоша. Това ще ви помогне когато излезете на сцената и ще убедите публиката в своята цялостна красота – казва Красимира Колдамова в интервю за БНР.

През месец май примабалерината Диляна Никифорова събра последните три десетилетия от историята на българския балет в книга. „Българският национален балет в края на XX и началото на XXI век“ съдържа над 400 фотографии, запечатали моменти от постановъчния процес и репетициите, така и от незабравими премиери. Представянето на книгата се състоя след спектакъла „Зорба Гъркът“ в Софийската опера и балет, където главната роля бе поверена именно на Диляна Никифорова.

На 29 ноември балет „Арабеск“ излезе с премиера на „Снежната кралица“ по световноизвестната приказка на Ханс Кристиян Андерсен. Хореограф на постановката е Ангелина Гаврилова, която е и солистка в трупата. И в този спектакъл „Арабеск“ залагат на авангардни визуални решения, самобитни сценични костюми и въздействаща музика. Използвани са откъси от творби на Ян Сибелиус, Модест Мусоргски, Пьотър Илич Чайковски и др., а лайтмотивът на самата снежна кралица е звук от буря. В интервю за БНР хореографът разказва:

Андерсен не е писал само детски приказки, той е един чудесен разказвач и за възрастни. Реших да направя тази адаптация по „Снежната кралица“ по предложение на нашия директор Боряна Сечанова. Тя искаше репертоарът ни да се обогати с нова постановка по приказен сюжет. Това е моето първо голямо произведение като хореограф, което правя сама, а и освен това постановката трябва да въздейства и на децата, използвайки стилистиката на модерния танц. Не на последно място, самата тематика е много по-дълбока, отколкото изглежда на пръв поглед.

Голям успех постигна Марта Петкова с участието си в балета „Баядерка“ в Осло, Норвегия. Критиката е единодушна, че представянето на българката в постановката на голямата балерина и хореограф Наталия Макарова, е едно от най-големите постижения за родния балет от доста години насам. Гастролът на Марта Петкова е по молба на нейния колега Калоян Бояджиев, който е премиер-солист в Осло. Отначало ставало дума за едно кратко соло, но в процеса на работа българката получава ролята на главната героиня Никия. Наталия Макарова избира за неин партньор премиер-солиста на Мариинския театър /в Санкт Петербург/ Кимин Ким, чиято програма е запълнена за години напред. Марта Петкова е родена в София. Въпреки, че не си спомня да е имала желанието да стане балерина като дете, получава първата си пачка едва на тригодишна възраст от своя баща. През 1995 г. започва да учи в Националното училище по танцово изкуство, а само седем години по-късно е приета в трупата на Националната софийска опера и балет. В свои интервюта споделя, че колкото и трудни моменти да е имала, никога не й е минавало през ум да се откаже. В лицето на балета не виждам болката, а само красотата. С времето осъзнах, че си струва да се занимаваш с балет, ако си сред най-добрите. / БНР

Поделиться:
Читайте
новости:
Телеграмм Яндекс Дзен Вайбер Google Новости Яндекс Новости Фейсбук Твиттер Вконтакте Одноклассники
 

Добавете коментар

Все комментарии пользователей, размещаемые на сайте, являются постмодерируемыми. Это означает, что администратор читает сообщения после их размещения на ресурсе, и имеет право удалить их без каких-либо дополнительных объяснений. Запрещается писать комментарии только БОЛЬШИМИ или latinskimi буквами.


Защитен код
Обнови