Этот сайт использует файлы cookie. Продолжая пользоваться данным сайтом, Вы соглашаетесь на использование ваших файлов cookie.

Предложението за ратификация на Истанбулската конвенция предизвиква остър дебат в обществото ни

Предложението за ратификация на Истанбулската конвенция предизвиква остър дебат в обществото ниснимка: bnr.bg

До момента в България няма точна статистика, която да посочва колко са жените и момичетата, жертви на домашно насилие през последните години. Равноправието между половете е тема, която се обсъжда от години, но според някои политици законовата уредба не се прилага ефикасно за справяне с домашното насилие. Според изследване на Евробарометър, България е на първо място в класацията по полови стереотипи в ЕС. 81% от българите смятат, че най-важната роля на жената е да се грижи за дома и семейството, докато повечето от останалите европейци са на мнение, че не това е най-важната нейна роля. До този момент България се е присъединила към десетки международни конвенции за равноправие и толерантно отношение между половете, но от това домашното насилие не е изчезнало, отбелязват експертите.

Обществената енергия за дискусия по проблемите се пробуди наскоро, след като депутатите предложиха за обсъждане Закон за ратификация на Истанбулската конвенция. Оказа се, че въпросът не е просто политически, а по-скоро морален и всеки трябва да застане със своята позиция по него. За да има справедливост и плурализъм на мненията, управляващите организираха в София широка обществена дискусия с участието на над 200 представители на граждански и неправителствени организации. По време на срещата, продължила повече от два часа, се чуха всякакви възгледи по отношение на морал, пол, религия, патриотични убеждения и политическа ориентация. Препъни-камъкът в дебатите се оказа член от Истанбулската конвенция, в който се споменава за джендър образование в толерантност към хора с различна полова ориентация. Едно от основанията за разногласията по повод ратификацията на предложената конвенция е, че в значението на английската дума „джендър" се съдържа и правото за самоопределение по пол на всеки един гражданин.

Правосъдният министър Цецка Цачева поясни позицията, с която страната ни е подписала конвенцията през април 2016г. „Истанбулската конвенция е първият документ, с който се създава цялостна правна рамка за защита на жените и момичетата от всички форми на насилие, в това число и домашното“ – казва министър Цачева:

Основно послание на Истанбулската конвенция е, никой да не може да бъде насилван заради половата си принадлежност и да бъде жертва на физическо или личностно посегателство заради пола. Най-много са коментарите по отношение на понятието, което се използва в конвенвенцията – „джендър“, което на български би се превело като пол или род. Не трябва да има спекулации и превратно тълкуване, че се прави нещо скрито, че под благовидния повод за равноправие между мъжа и жената, има други задни мисли.

Националният омбудсман Мая Манолова е отявлен защитник на гражданските права в обществото ни. По думите ѝ насилието над жени е драстично и грубо посегателство над човешките права „Всяка четвърта жена в България е била жертва на домашно насилие, то засяга около 1 млн. българки“ – казва Мая Манолова и продължава:

Предвид тази статистика, изготвена от неправителствените организации, не мога да се съглася с твърдението, че България има действащо, ефективно законодателство, което предотвратява насилието. Нещо повече, редица прояви на насилие изобщо не са криминализирани. Това не е учудващо, аз лично съм се убедила, че националната статистика за домашното насилие сочи, че жертвите по места са нула.

Практическите аргументи в подкрепа на конвенцията свършват, когато се погледне на нея от религиозно-философска позиция. В тази връзка текстът на Истанбулската конвенция е неприемлив както за Българската православна църква, така и за другите християнски деноминации в България. С декларация към обществото и политиците Светият синод на БПЦ категорично настоява да не се ратифицира този международен документ. Аргументът е, че свободата за самоопределение по пол, което тя допуска, е диаметрално противоположно на християнската вяра и това непременно ще доведе до „духовната смърт на човечеството“.

И още от аргументите на Светия синод, прочетени от Старозагорския митрополит Киприян:

Истанбулската конвенция съдържа ново разбиране за човека, той е изведен като самовластен господар, човек без Бог, който следва своите желания и страсти до такава степен, че може да определи дори и пола си. Това разбиране отваря широко вратите към морален разпад, който ще доведе до психо-физическото ни самоунищожение – посочва митрополит Киприян.

Вратата за обществена дискусия остава широко отворена, към нея ще се присъединят нови и нови участници. По-важното е, че с дебата по тази голяма тема се пробуди общественото съзнание, което трябва да остане активно и бдително към всяко едно предложение, дошло от политиците. / БНР

Поделиться:
Читайте
новости:
Телеграмм Яндекс Дзен Вайбер Google Новости Яндекс Новости Фейсбук Твиттер Вконтакте Одноклассники
 

Добавете коментар

Все комментарии пользователей, размещаемые на сайте, являются постмодерируемыми. Это означает, что администратор читает сообщения после их размещения на ресурсе, и имеет право удалить их без каких-либо дополнительных объяснений. Запрещается писать комментарии только БОЛЬШИМИ или latinskimi буквами.