Этот сайт использует файлы cookie. Продолжая пользоваться данным сайтом, Вы соглашаетесь на использование ваших файлов cookie.

За ефектите на новата стратегия на ЕС за Западните Балкани върху българското председателство

За ефектите на новата стратегия на ЕС за Западните Балкани върху българското председателствоснимка: bnr.bg

ЕС обяви вчера Стратегия за разширяването си към Западните Балкани, която не само потвърждава, но и ситуира с приблизителна точност във времето европейските перспективи на шест съседни на България държави. При благоприятно развитие на реформите и уреждане на споровете им със съседни страни, Сърбия и Черна гора може да приключат предприсъединителните си преговори с ЕС до 2025 г., Албания и Македония да получат в близките месеци от ЕК препоръка за започване на преговори за присъединяване, Босна и Херцеговина да стане кандидат за присъединяване, а Косово да ускори напредъка си в евроинтеграцията чрез изпълнение на Споразумението за стабилизиране и асоцииране с ЕС.

Уточняването на европейската перспектива за Западните Балкани беше издигнато като основен приоритет на Българското председателство на Съвета на ЕС още миналата година. Затова и приветствайки новата стратегия на ЕС, МВнР в София отбеляза, че „България е постигнала целта си да върне региона на Западните Балкани в дневния ред на ЕС“. Дефинирането на европейската перспектива на региона обаче е само междинен етап, стъпките към нейната реализация тепърва предстоят и в тази връзка върховият представител на ЕС по външната политика и сигурността Федерика Могерини допусна, че следващите месеци ще бъдат интензивни и ще се запомнят „като крайъгълен камък и ключ към ЕС“.

С пълна сила това очакване се отнася и за петте оставащи месеца на българското председателство на Съвета на ЕС. Усилията на председателството при новата ситуация логично ще се фокусират най-вече върху работа за изпълняване условията на ЕС за интегриране на Западните Балкани. Ориентир в тази посока ще са най-вече шестте оповестени в новата стратегия на ЕС инициативи за засилване на върховенството на закона, сигурността и миграцията, социално-икономическото развитие, транспортната и енергийната свързаност, дигиталния дневен ред и отпадането на роуминга, както и добросъседските отношения. Уточняването на задачите пред всяка конкретна държава ще трябва да стане до предвижданата за идния месец май в София среща на върха на лидерите на ЕС и Западните Балкани.

Изпълнението на Стратегията за Западните Балкани има обаче и своите финансови измерения. ЕК предлага нейното финансиране по линия на Инструмента за предприсъединителна помощ до 2020 г. постепенно да се увеличава в рамките на разпределените средства по текущия финансов пакет. За тази година вече е предвидена предприсъединителна помощ за Западните Балкани в размер на 1,07 милиарда евро, но се налага вече да се работи и за многогодишната финансова рамка на ЕС. Работата по многогодишната финансова рамка след 2020 г. също е сред предварително оповестените приоритети на българското председателство на Съвета на ЕС, но новообявената Стратегия за Западните Балкани диктува допълнителни елементи в нея.

С последните развития около Западните Балкани отговорностите на българското председателство към региона не се изчерпват. Обявяването на новата стратегия на ЕС за региона съвпадна с новината, че на 26 март във Варна ще се състои срещата на Европейската комисия с турския президент Реджеп Ердоган. На срещата ще се обсъждат не само въпроси за нормализиране на отношенията между ЕС и Турция, но и други регионални проблеми. С настъпването на втория месец от българското председателство на Съвета на ЕС задачите и отговорностите пред него едновременно се променят, разширяват и множат. / БНР

Поделиться:
Читайте
новости:
Телеграмм Яндекс Дзен Вайбер Google Новости Яндекс Новости Фейсбук Твиттер Вконтакте Одноклассники