Этот сайт использует файлы cookie. Продолжая пользоваться данным сайтом, Вы соглашаетесь на использование ваших файлов cookie.

Българският туризъм плавно слиза по склона на своите успехи

Българският туризъм плавно слиза по склона на своите успехиснимка: bnr.bg

През последните четири години българският туризъм вървеше постоянно нагоре и постигна ръст от 31на сто на туристите за периода. Миналата година увеличението спрямо 2017 г. беше 4,4 процента, а броят на туристите надхвърли 9 млн., което е повече от цялото население на страната.

От края на 2018-а година обаче браншът започна леко да вехне и да слиза по склона на собствените си успехи. За 2019-а прогнозите не са особено оптимистични и наблюдателите смятат, че ще продължи отливът на туристи от едни от най-важните за България пазари – Германия, Турция и Русия. След като три поредни години „Фрапорт България“ отбелязваше 50-процентен ръст на въздушния трафик, сега за лятото на 2019 г. концесионерът на летищата в Бургас и Варна очаква спад на пътниците от 5,5 млн. до 5,1 млн. Към основните пазари за българския туристически продукт от компанията добавят Великобритания с очакван ръст от 15 процента, Полша – със 7 процента и Чехия – с прогнозиран ръст от 13 на сто.

Положението не е драматично според министъра на туризма Николина Ангелкова, която вижда потенциал за предстоящия летен сезон в туристите от Румъния, Гърция, Сърбия, Северна Македония и Израел. Всъщност точно те вече спасиха приключилия неособено успешен зимен сезон, запълвайки хотелите и ски пистите в големите зимни курорти Банско, Боровец и Пампорово.

Като основен проблем в сектора напоследък се очертава недостигът на работната ръка. Липсват българи, желаещи да работят само няколко месеца на морето или планината при недостатъчно добро заплащане. Затова властите прилагат специална програма за привличането на чуждестранни граждани, които да работят като келнери, камериерки, кухненски персонал и всякакъв друг човешки ресурс най-вече от Украйна, Молдова, Беларус. Оказа се обаче, че привлеченият от чужбина персонал не може да е истинската алтернатива на квалифицираната местна работна ръка, и затова едно от основните направления на работата на Министерството на туризма е превръщането на България в целогодишна туристическа дестинация. Целта е реалистична, защото страната има не само морски плажове и планински ски писти, а и богата култура и история, нарежда се на едно от първите места в Европа по брой на минералните извори за СПА центровете, има самобитни фолклорни традиции и богато археологическо наследство, предлага чудесни вина и забележително вкусна балканска кухня, в съчетание с красива природа и приятен умерен климат.

Сега, в навечерието на активния летен сезон, усилията са насочени към мерки за минимизиране на очаквания спад на туристите. В това отношение много се разчита и на българските туристи. За тази цел Министерството на туризма обяви Година на вътрешния туризъм и предложи на хотелиерите да пуснат пакети „три нощувки на цената на две“. И действително, българските туристи стават все по-многобройни, а ресторантьорите и хотелиерите твърдят, че именно те са най-добрите и най-платежоспособните им клиенти. Задачата за привличането им обаче няма да е лесна, защото все повече българи предпочитат да пътуват в съседните Гърция, Турция, Сърбия, Северна Македония и други балкански недалечни и достъпни страни. Миналата година пътуванията им в чужбина са достигнали 6 698 526 по данни на министерството. / БНР

Поделиться:
Читайте
новости:
Телеграмм Яндекс Дзен Вайбер Google Новости Яндекс Новости Фейсбук Твиттер Вконтакте Одноклассники