Этот сайт использует файлы cookie. Продолжая пользоваться данным сайтом, Вы соглашаетесь на использование ваших файлов cookie.

Фредерик Галтие: Изданието на Concours Mondial de Bruxelles в Пловдив беше едно от най-силните в историята на конкурсa

Фредерик Галтие: Изданието на Concours Mondial de Bruxelles в Пловдив беше едно от най-силните в историята на конкурсa

Български вина от 70 изби спечелиха общо 109 медала, от които четири големи златни, 47 златни, и 58 сребърни на 23-тото издание на Concours Mondial de Bruxelles, който се проведе от 29 април до 1 май в Пловдив. Това е истински триумф за България, която се съревновава с 51 държави и се нареди на шесто място след Португалия, Франция, Испания, Италия и Чили. Най-известните дегустатори и журналисти от цял свят сравняваха 257 български вина с близо 9000 вина от най-прочутите изби по света.

За представянето на българските вина и техните качества разговаряме с Фредерик Галтие, завеждащ пресцентъра на Concours Mondial de Bruxelles, дългогодишен журналист в сектора и задълбочен познавач на вината. Самият той разказва как още от бебе в Южна Франция е бил „закърмен“ с Гайак перле от загрижени да не изпуснат възпитанието му родители.

Съвсем откровено и без преувеличение, мисля че тазгодишното издание на Concours Mondial de Bruxelles в Пловдив беше едно от най-силните в историята на конкурсите. Специфичното за този конкурс, е че той обича да пътува в различни региони – производители на вино. В източна Европа сме били само в Словения, сега за пръв път в България. Всички бяха въодушевени от гостоприемството и чудесната организация, трудно може да се направи по-добре. Бяхме впечатлени също и от откритието, което направихме – изключителното разнообразие на българската винена и гастрономична традиция. Открихме една важна страна - производител на вино, която в момента преживява истинска революция в сектора и притежава собствено послание.

Кои български сортове ви впечатлиха и как виждате тяхното бъдеще на световния пазар?

Всеки сорт има своята специфика и съответно може да намери своето място. В този смисъл, не винаги трябва да се съобразяваме с логиката на глобалния пазар. Тук важно е автентичното. Когато един местен сорт има да каже нещо по-различно от другите, той си намира пазарната ниша. Аз например много харесах български сортове за червено вино и бях особено очарован от памида като розе, който дава изключително интересен резултат. За българските сортове създадохме отделна „мастер класа“ в конкурса. Памидът като розе напомня някои сортове от Прованса, като сенсо, изключително подходящи за розе. От червените, освен мавруда и гъмзата, които са по-известни, аз много харесвам сортовете мелник и рубин, които дават много оригинални вина. Но, разбира се, оттук нататък трябва да се развие комуникацията по цялата верига, която достига до различните категории консуматори.

За българските производители темата за навлизането в силно конкурентния международен пазар е особено важна. А този пазар има две лица на обикновените ценители и по-взискателните познавачи, които търсят местни и оригинални сортове. Според Фредерик Галтие България в двете ниши се представя отлично. За да се върна на темата на пазара, не трябва да се забравя, че специфичното и оригиналното също създава пазари – пояснява той. – От една страна, имаме масовата консумация на сортове като шардоне и мерло, където конкуренцията е огромна с вина, произведени по цялата планета. Много често консуматорите стават любители на виното, влизайки през вратичката на по-широко разпространите сортове, а после започват да търсят нещо различно. Така че, този дял на пазара също е много важен. Но от друга страна, мисля че само с местните сортове, които носят автентичност и специфично послание можем да спечелим консуматора, да го привържем към дадено вино и в това отношение България има огромен потенциал.

Фредерик Галтие, който е идвал в България в края на 90-те, е впечатлен от развитието на страната ни през годините. Той смята, че българското вино се утвърждава и в сектора на по-масово консумираните сортове и това е важно за оцеляване на винопроизводителите. „Не трябва да страдаме от излишен стремеж към съвършенство и да искаме да бъдем само уникални, пояснява той.

Според експерта, на световния пазар има засилен интерес към автохтонните сортове и в това отношение България е вече една крачка напред както в качеството, така и в многообразието на местните сортове. Философията на Concours Mondial de Bruxelles е да бъде сред първите откриватели на новото, автентичното и качественото и да помогне на тези, които се борят за признание. Българските вина доказаха, че могат, оттук нататък всичко е въпрос на време и постоянство, за да се навлезе в пазара, но също така и на самочувствие. Съветът ми е – горе главата! Не трябва да ни е страх да отстояваме това, което сме, заключава Фредерик Галтие.

Следващото издание на конкурса ще се проведе във Валядолид, Испания. / БНР

Поделиться:
Читайте
новости:
Телеграмм Яндекс Дзен Вайбер Google Новости Яндекс Новости Фейсбук Твиттер Вконтакте Одноклассники