Этот сайт использует файлы cookie. Продолжая пользоваться данным сайтом, Вы соглашаетесь на использование ваших файлов cookie.

Германски компании търсят инженерни кадри у нас и подкрепят български стартъпи за излизането им на немския пазар

Германски компании търсят инженерни кадри у нас и подкрепят български стартъпи за излизането им на немския пазарснимка: bnr.bg

Акцент на посещението в петък на премиера Бойко Борисов в Германия беше представянето на предимствата на България пред германските компании като инвестиционна дестинация. Той се срещна с представители на няколко германски концерна на традиционния годишен форум на семейния бизнес, както и с германския финансов министър Волфганг Шойбле. Стефан Йонков, ръководител на Службата по търговско-икономически въпроси в българското посолство в Берлин, разказа за резултата от срещите:

Големият интерес на присъстващите германски компании по време на форума беше забележителен. Благодарение на доброто партньорство на политическо ниво между България и Германия днес страната ни е изключително добре приета сред германския бизнес. Създаденото доверие, убедеността на немския бизнес, че България е стабилен „остров” на Балканите, подходящ за техни нови задгранични производства, е несъмнен и това беше демонстрирано по време на форума от всички участници. Конкретният резултат е, че беше заявен интерес и желание за задълбочаване на идеите за инвестиции в България. Службата по търговско-икономически въпроси в Берлин ще работи с всеки един от създадените нови контакти. На първи етап отправихме покана към компаниите да посетят България, за да проучат всяка една възможна инвестиционна дестинация за тях и да изберат най-добрата.

За 2016-а година можем да бъдем горди с 6,6 млрд. евро двустранен стокообмен, което е рекорд за двустранната търговия между България и Германия, и петпроцентов ръст спрямо 2015-а. Но интересът сред германските компании към нашата страна трябва непрестанно да се поддържа, допълва Стефан Йонков:

Голяма част от българския износ за Германия се формира от немски инвеститори, които вече произвеждат в нашата страна и експортират обратно към Германия своята продукция. Стартирахме кампания за директен мейлинг до потенциални германски инвеститори с международни производства. Нашата база данни наброява вече над 5000 германски компании и постоянно се увеличава. Друга инициатива е развиването на ново партньорство с Федералната асоциация на малкия и среден бизнес, с която договорихме откриване на тяхно представителство в България, което ще стане факт много скоро. Има и нов момент в сферата на интереса на германския бизнес в областта на стартъпите. Предстоят нови инициативи за съдействие на български стартиращи компании за излизането им на германския пазар.

Най-често инвестиционен интерес към България проявяват компании с технологична насоченост, производства на компоненти за автомобилния сектор, за бяла и черна техника, но се цели разрастване, твърди Стефан Йонков:

Нов сектор е компоненти за жп производството, които се опитваме да развием. Предстои посещение на бизнес делегация от 10-15 немски компании през месец октомври, която организираме съвместно с Асоциацията на германската жп индустрия. Те ще проучват възможностите за производство в страната ни. Тези компании търсят кадри на средно и високо ниво с инженерна подготвеност. Смятам, че и в бъдеще този тренд ще се запази.

Стефан Йонков коментира още, че България може да се поучи от германския опит за справянето с проблема с кадрите:

Проблем с кадрите съществува в цяла Европа. Германия също изпитва недостиг на квалифициран труд. Там добре позната е дуалната форма на обучение. За наша радост правителството ни се фокусира върху нейното въвеждане и у нас. Дуаланата форма на обучение съчетава теоретично с практическо обучение на кадрите и е начин, по който заетите могат да се преквалифицират по-добре. Това би спомогнало и за привличането на нови инвеститори, защото когато един инвеститор знае, че може да намери добри специалисти в определен регион в България, това ще бъде водещият фактор при вземането на инвестиционно решение. Важно е и партнирането на университетите с бизнеса. Една германска компания от автомобилния сектор развива обща магистърска програма с Техническия университет в София – специалистите се обучават теоретично в Техническия университет, а практически работят в компанията. Програмата е създадена изцяло по изискване на германската компания. Този пример трябва да бъде мултиплициран и с други немски компании. Това представлява голям интерес за тях и се радват, когато разберат, че го развиваме в България. / БНР

Поделиться:
Читайте
новости:
Телеграмм Яндекс Дзен Вайбер Google Новости Яндекс Новости Фейсбук Твиттер Вконтакте Одноклассники
 

Добавете коментар

Все комментарии пользователей, размещаемые на сайте, являются постмодерируемыми. Это означает, что администратор читает сообщения после их размещения на ресурсе, и имеет право удалить их без каких-либо дополнительных объяснений. Запрещается писать комментарии только БОЛЬШИМИ или latinskimi буквами.