Этот сайт использует файлы cookie. Продолжая пользоваться данным сайтом, Вы соглашаетесь на использование ваших файлов cookie.

Дни на японската култура в България

Дни на японската култура в България

Ако все още не сте посетили някое от многобройните събития от програмата на 29-ите Дни на японската култура в България, може да го направите до края на ноември. Фестивалът Aniventure Comic Con, изложби, посветени на традиционни японски изкуства като темари, кири-е и икебана, са само част от събитията, обогатили културния ни живот до момента. Публиката дълго ще помни постановката на японската опера „Аленото ветрило“ на сцената на Държавната опера в Стара Загора.

Подробности научаваме от г-ца Мисаки Нишимура, аташе в културния отдел към посолството на Япония в България:

Маестро Шунго Морияма е постоянен гост на сцената на Софийската филхармония, но има активни творчески контакти с операта в Стара Загора. „Аленото ветрило“ се поставя за първи път на българска сцена под неговото диригентство. Операта е по мотиви от средновековния военен епос „Хейке Моногатари“. Темите, които засяга, са общочовешки. Композиторката Кумико Танака също присъстваше на спектакъла. В музиката си тя е съчетала модерното и традиционното японско звучене.

За шести път Детският хор на БНР ще участва в Дните на японската култура в България. Концертът ще се състои на 18 октомври в Аулата на СУ „Климент Охридски“ под диригентството на маестра Венеция Караманова. Съставът е носител на почетен диплом за изключителен принос за културните връзки, взаимното разбирателство и приятелство между Япония и България.

В програмата на Дните на японската култура има още музикални събития, като концертът на група Shamipia (06.11) и класическия концерт за цигулка, чело и пиано в изпълнение на семейство Асакава и Юсуке Хосака, студент в класа по пиано на проф. Жени Захариева (23.11).

Заради любовта си към Страната на изгряващото слънце една българка се насочва към древното изкуство Темари, което комбинира геометрия и бродерия. Представлява изработка на декоративни топки, които се подаряват по официален повод. В съвременността майстори на Темари се срещат рядко, дори в Япония. Рали Донева-Коева е сертифициран член на Японската темари асоциация, а нейните произведения ще могат да се видят във варненския Дом на архитекта от 30.10 до 12.11.

В първите дни на ноември (01-07.11) в столичната галерия „Сан Стефано“, може да бъде разгледана изложбата „Чаят – мост между изкуството и природата“. Към събитието ще има и съпътстващи лекции и презентации. Мисаки Нишимура обяснява принципите на традиционната чаена церемония:

Калиграфският свитък е важен елемент от подредбата на японската чаена стая. Той носи посланието на домакина на срещата към неговите гости. Чаената стая е едно почти сакрално пространство, в което човек е призован да се отърси от грижите и дребнавостите на ежедневието и да пречисти съзнанието си. Обикновено входът на традиционните чаени стаи е толкова нисък, че човек трябва да влезе едва ли не пълзешком. Идеята е участниците в церемонията да бъдат призовани към смирение. В миналото самураите, дори самият шогун, са оставяли оръжията си на входа, за да демонстрират равенството и уважението към ближния. Днес в чаената стая се влиза без тежък грим и бижута. Основните принципи на церемонията са хармония, уважение, чистота и покой.

Догодина се навършват 110 години от установяването на официални двустранни контакти между Япония и България. Нашата култура е позната на японците в най-различни аспекти:

Когато чуят за България, много японци първо се сещат за киселото мляко и разнообразните сортове рози – казва Мисаки Нишимура. Освен това вашата страна се прочу в Япония с постиженията на сумистите Калоян Махлянов-Котоошу и Даниел Иванов-Аояма. Безспорно известни са автентичните фолклорни песни и танци, както и оперното изкуство на България. В момента Софийската опера и балет е на турне в Япония и отново получи изключително високи оценки за своето майсторство.

Мисаки Нишимура е от две години в България, преди това е изучавала езика ни година в Токио. Какво кара един човек да открие своето професионално поприще на другия край на земното кълбо?

Като млад стажант в японското външно министерство имах възможност да избирам между различни държави. Избрах да бъда дипломат-българист, защото регионът на Източна Европа и по-специално Балканите винаги ме е привличал с древната си култура и история. България бе първото ми желание и съм много щастлива, че то се сбъдна. / БНР

Поделиться:
Читайте
новости:
Телеграмм Яндекс Дзен Вайбер Google Новости Яндекс Новости Фейсбук Твиттер Вконтакте Одноклассники
 

Добавете коментар

Все комментарии пользователей, размещаемые на сайте, являются постмодерируемыми. Это означает, что администратор читает сообщения после их размещения на ресурсе, и имеет право удалить их без каких-либо дополнительных объяснений. Запрещается писать комментарии только БОЛЬШИМИ или latinskimi буквами.