Этот сайт использует файлы cookie. Продолжая пользоваться данным сайтом, Вы соглашаетесь на использование ваших файлов cookie.

Софийският градски транспорт – по-модерен, по-екологичен и все още евтин

Софийският градски транспорт – по-модерен, по-екологичен и все още евтин

Жителите на близо двумилионнаСофия и гостите на града не могат да се оплачат от липсата на обществен транспорт. Неговата мрежа е добрeразвита, включвайки метро, тролеи, трамваи и автобуси – 97 автобусни, 12 трамвайни, 9 тролейбусни и 2 метролинии. Вече има и автобусни линии, които са денонощни. Ако към всичко това добавим 18-те маршрутни микробусни линии, на практика трудно ще открием място в София и околните села, до което да не можем да стигнем с градския транспорт.

Едновременно с инфраструктурата беше оптимизирано и качеството на транспортните услуги. Много пари бяха вложени от Софийската община през последните години в модернизирането на автопарка. Метрото е супермодерно, руските и японските влакчета са комфортни и пътниците спокойно и удобно отиват от място А до място Б по най-бързия възможен начин. Голяма част от автобусите също бяха подменени, като даже първите 20 електрически рейса вече пристигнаха в страната и в момента се подготвят за пускане по някои от редовните линии. Пристигнаха и първите 17 от 60-те буса на газ и скоро те също ще тръгнат по софийските си маршрути. Дори и класическите дизелови возила, в които в момента се возят хората в София, са в голяма степен нови и съвременни модели. Повечето от тях са климатизирани, предлагат удобства за хора с увреждания и майки с малки деца, не е забравен и безплатният WiFi. Положителни развития се наблюдават и при трамваите, макар и доста по-бавно да се случват нещата в това отношение. В София продължават да вървят трамваи българско производство от времето на комунизма, пуснати бяха и няколко нови мотриси, внесени бяха трамваи на старо от чужбина. Голямото обновяване обаче предстои. Наскоро Европейският фонд за регионално развитие отпусна 46.6 млн. евро точно за тази цел.

Освен добре развита, мрежата на градския транспорт в София предлага своите услуги и на приемливи цени в сравнение с други големи градове в Западна и Централна Европа. Универсалният единичен билет струва 0.80 евро, като има и различни по-евтини абонаментни планове и преференции за възрастни, учащи и хора с увреждания.

Едно от най-големите предизвикателства за публичния транспорт е конкуренцията на такситата, които не само че са безкрайно много в града, но и возят на привлекателни цени. В много случаи ако пътуват заедно няколко души, ще им излиза по-евтино да вземат такси, отколкото да си купуват стандартни билети за градския транспорт.

Както навсякъде по света, един от най-острите проблеми на големите градове е замърсяването на въздуха и околната среда от превозните средства. Неслучайно вече няколко европейски града забраниха дизеловите превозни средства. София още не е стигнала до вземането на подобни мерки, но това не означава, че не прави нищо за намаляване на вредните емисии от нейните дизелови автобуси, които лека-полека отстъпват място на електрическите и газовите.

Трябва все пак да се има предвид, че в наши дни общественият транспорт (поне в София) не е вече това, което беше. До преди 20-ина години много повече хора ползваха този транспорт, който не предлагаше много удобства, но пък беше много евтин. Тогава също така нямаше и толкова много лични автомобили или поне софиянци не ги караха толкова много. Днес вече не е така – хората предпочитат да се придвижват със собствените си коли и пътниците в публичния транспорт чувствително намаляха. За радост на тези, които им останаха верни и които сега не страдат толкова много от претъпканите автобуси, тролеи и трамваи. Всяко нещо с времето си, беше казал един мъдрец. Но да се говори за залез на софийския градски транспорт е абсурдно, просто той се адаптира към новите изисквания за опазване на околната среда, за по-голяма безопасност и комфорт на пътниците и за по-голяма бързина при придвижването в градски условия. / БНР

Поделиться:
Читайте
новости:
Телеграмм Яндекс Дзен Вайбер Google Новости Яндекс Новости Фейсбук Твиттер Вконтакте Одноклассники
 

Добавете коментар

Все комментарии пользователей, размещаемые на сайте, являются постмодерируемыми. Это означает, что администратор читает сообщения после их размещения на ресурсе, и имеет право удалить их без каких-либо дополнительных объяснений. Запрещается писать комментарии только БОЛЬШИМИ или latinskimi буквами.